B2BSocial

B2BSocial

Egy nap az interneten (avagy mi köze Pakisztánnak az Eiffel-toronyhoz?)

2012. március 21. - B2BSocial

internet_1.jpg

 

Bár a tévézés Magyarországon (átlagosan napi 4 órával) még mindig a legtöbb időt igénybe vevő szabadidős elfoglaltság, az utóbbi években lassan felzárkózott mellé az internetezés. Rengeteg időt (egy 2011-es felmérés szerint naponta átlagosan 3 óra 9 percet) töltünk a neten, a szórakozás mellett egyre inkább információszerzéssel, tanulással, munkával. 

Érdemes megnézni a lenti infografikát, hogy mennyi minden történik az interneten egy nap alatt – ezt az információmennyiséget offline eszközökkel szinte lehetetlen lenne követni. Ráadásul ennek a rengeteg információnak igen komoly része a közösségi médiában keletkezik. Naponta

  • kétmillió blogbejegyzést írnak meg és töltenek fel (ez 770 évig megtöltené a Time magazint)
  • 172 millió ember megy fel a Facebookra (ez majdnem annyi, mint Pakisztán, a világ hatodik legnépesebb országának összlakossága), és 4,7 milliárd percnyi időt tölt el ott (ez több mint 8942 évnyi idő összesen)
  • 250 millió fotót töltenek fel a Facebookra (kinyomtatva és egymásra rakva ezek a fotók 80 Eiffel-torony magasságának felelnének meg)
  • 864 ezer órányi videót töltenek fel a YouTube-ra (ez 98 évnyi videó összesen, még szerencse, hogy nemcsak macskákról, a szomszéd gyerek első plüssmacijáról és légi katasztrófákról)

 

De mi is az a social media, vagy közösségi média? Van valami közérthető definíciója?  

  • A Wikipedia magyar változata azt mondja, hogy „a közösségi média egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki annak érdekében, hogy a média monológokat (egy a sokhoz) átalakítsa dialógusokká (sok a sokhoz). Elősegíti a tudás-demokráciát, mialatt tartalom-befogadókból tartalom-szerkesztővé alakítja az embereket.”  Hát, ez egy kicsit lila szerintem – igaz, meglehetősen tudományos.
  • A Wikipedia angol változata szerint: „Social media includes web-based and mobile technologies used to turn communication into interactive dialogue.” Vagyis, körülbelül: „A közösségi média webalapú és mobil technológiák által kialakított interaktív párbeszéd.” Itt felvetődik a kérdés, vajon milyen lehet az a párbeszéd, amelyik nem interaktív… azt nem monológnak hívják inkább?
  • Szerintem: „A közösségi média az a média, amit elsődlegesen egy internetes közösség formál, nem egy adott vállalat vagy intézmény. A közösségi média az interneten mindenki által hozzáférhető eszközökből áll, amelyeken keresztül bárki publikálhat és bárki hozzáférhet az információkhoz.”

 Tehát a közösségi média valami olyasmi, ami az interneten történik, interaktív és „demokratikus”.

 

A Facebookot és az IWIW-et mindenki ismeri – ez lenne maga a közösségi média? Nem, a közösségi média ennél sokkal változatosabb, sokrétűbb és kiterjedtebb, mint ahogy azt elsőre gondolnánk. Nagy vonalakban, például, a következőket mind közösségi médiának nevezhetjük:

  • közösségi oldalak: Facebook, IWIW, Badoo, ClassMates.com, Friendster, Google+, Hi5, LinkedIn, MySpace, MyVIP, Netlog, Ning, Orkut, Tagged…
  • internetes fórumok: az egyik legismertebb pl. az Index.hu fóruma, de jó néhány, egy-egy adott témára szakosodott fórum is működik – ilyen például az Agroinform.com fóruma az agráriumban vagy a Gazpisztoly.hu fóruma az önvédelmi fegyvertartásról vagy a Nők Lapja Café fóruma, elsősorban nőknek…
  • blogok: Blog.hu, Wordpress.com, Blogspot.com…
  • mikroblogok: Tumblr, Twitter…
  • kollaboráció-alapú oldalak, wikik: Wikipedia…
  • fotómegosztó oldalak: Flickr, Picasa, és ide sorolható az erősen feljövőben levő Pinterest és Instagram is…
  • videómegosztó oldalak: YouTube, Vimeo, Indavideo…
  • mobil helymeghatározáson alapuló oldalak: FourSquare…
  • hírmegosztó oldalak: Digg, Reddit… 

 a-day-in-the-internet_2.jpg

Érdemes szót ejteni arról is, hogy mennyire eszközigényes a közösségi média használata, és hogy vajon mennyire kell hozzá „érteni”. Jó hír az érdeklődőknek, hogy ez jellemzően nem jár nagy beruházásokkal, alapvetően elegendő egy internetkapcsolattal rendelkező számítógép, és egy nem teljesen internet-analfabéta felhasználó. Vannak ugyan mobilspecifikus oldalak, amelyek csak valamilyen mobil eszközről (pl. iPhone-ról vagy egyéb okostelefonokról) használhatók, mint például az Instagram vagy a FourSquare, vagy a Twitterhez hasonló oldalak, amelyeknek kezelése nehézkes egy asztali gépről – hacsak nem ücsörgünk ott egész álló nap – , de bátran kijelenthető,  hogy a közösségi média használata nem elsősorban az eszközön múlik.

 A mobil eszközök használata amúgy érdekes dolog:

  • egy 2011-es hazai felmérés szerint, bár az összes internethasználat csak 1%-a bonyolódott mobiltelefonon, az összes többi hordozható eszköz (laptop, netbook, táblagép…) használati aránya már elérte a 30%-ot
  • ez az 1% sincs azonban kőbe vésve, hiszen az iPhone és konkurensei rohamos elterjedésével biztos, hogy azóta jóval elterjedtebb a mobiltelefonos internethasználat

  

Láttuk, hogy nyakunkon a közösségimédia-forradalom. Ha már itt van, felvetődik a kérdés: van-e, lehet-e üzleti haszna egy olyan vállalkozás számára, amely más cégeknek ad el terméket, nyújt szolgáltatást – hiszen a B2B üzlet sikere kizárólag a személyes kapcsolatokon múlik, nem? Erről lesz szó a következő posztban.

wordcloud_1.jpg 

A bejegyzés trackback címe:

https://b2bsocial.blog.hu/api/trackback/id/tr214328605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása